Fouten maken is menselijk: het mag! Toch blijkt dat veel medewerkers het gevoel hebben dat het niet mag.
Als we een fout maken, schreeuwen we dit niet van de daken en in het ergste geval verbloemen we de fout zelfs. Dat is jammer, want wanneer je een fout maakt, kan niet alleen jijzelf, maar juist ook de ander daarvan leren.
Er zijn verschillende barrières die sociale veiligheid in de weg staan, waarvan de presentatie van jezelf, je imago, er één van is. Door de presentatie van jezelf tot in de puntjes te verzorgen, behoud je controle over hoe teamleden jou zien.
Maar wanneer je die individuele veiligheid vertaalt naar het teamniveau (of zelfs het organisatieniveau), zie je een ander beeld. Op teamniveau wordt die individuele veiligheid een schijnveiligheid. Het is zelfs zo dat deze individuele veiligheid, kan leiden tot gevoelens van collectieve onveiligheid.
Een team waarin niemand zich kwetsbaar durft op te stellen, een team waarin elk teamlid alleen leert van de eigen fouten, maar de kans mist om te leren van de fouten van anderen. Een team waarin eerder óver elkaar gepraat wordt, dan met elkaar.
Wil je deze onveiligheid doorbreken? Formuleer dan gezamenlijk de doelen en kernwaarden en blijf hierover in gesprek. Een cultuuromslag vindt niet direct plaats, dus laat als leidinggevende het voorbeeldgedrag zien.
Hoe creëer je een organisatiecultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om feedback te geven, fouten durven toe te geven en met nieuwe ideeën komen?
Stuur me eens een berichtje en wie weet is er die klik om jou verder te helpen.