Leidinggevenden hebben grote invloed op de stemming en werkprestaties van hun medewerkers. Het is dus belangrijk om leiding te geven op een manier die zowel voor de medewerker als leidinggevende prettig is.
Coachend leiderschap is zo’n manier van leiding geven. Hierbij zorg je dat je medewerkers het beste uit zichzelf halen en dat ze taakvolwassen en zelfstandig met hun functie omgaan zodat resultaten worden behaald. Zorgen dat medewerkers zichzelf blijven ontwikkelen. Dit kan alleen als je je medewerkers goed leert kennen, én investeert in hun talent.
Leer je teamleden door en door kennen. Kijk naar hun voorkeursstijl in communicatie, waar ze blij van worden, waar ze allergisch voor zijn etc. Speel hierop in met je teamstrategie, zodat je iedereen op de juiste plek hebt zitten.
Geef feedback en controleer altijd of de ander begrijpt wat je bedoelt, zodat je misverstanden voorkomt. Sta zelf ook open voor de feedback die jij als leidinggevende ontvangt.
Geef genoeg ruimte. Als je wilt dat mensen zich ontwikkelen, hebben ze daarvoor ruimte nodig om te leren. Soms betekent dat ook dat er fouten worden gemaakt. Gebruik die momenten als een echt coachmoment, om te bekijken wat misging, en wat ze ervan kunnen leren. Als je als leidinggevende niet genoeg ruimte geeft, kun je niet verwachten dat je medewerkers zich verantwoordelijk gaan voelen.
Conclusie: Leidinggeven betekent doelen stellen en halen. Coachen wil zeggen datje mensen begeleidt en dat ze iets leren.
Als coachend leidinggevende combineert die twee zaken, lukt dat jou al?